Pendlere reagerer følsomt over for vedblivende, længere rejsetid, og det er let at miste passagerer til bilerne - og svært at få fat i dem igen, skriver Arne Lund.

Pendlere reagerer følsomt over for vedblivende, længere rejsetid, og det er let at miste passagerer til bilerne - og svært at få fat i dem igen, skriver Arne Lund.

DEBAT: "Længere rejsetid med S-toget venter forude"

I dag varer turen med det hurtige S-tog fra Hillerød til København H 37 minutter. Får trafikminister Ole Birk Olesen (LA) og et flertal i Folketinget held til at omstille S-togene til metrodrift, da vil rejsetiden blive forlænget til ca. 55 minutter.

Ikke alene skal S-togene standse ved alle 16 stationer undervejs - fem flere end i dag - og så er det slut med de hurtige gennemgående tog, som rejsende til de yderste stationer har glæde af. S-togene skal også sænke farten fra de nuværende 120 km/t, til de 80 km, der er den højest tilladte hastighed for førerløse metrotog.

Fordelen - hvis man da kan kalde den det - vil være, at fremtidens S-tog kører døgnet rundet, ganske som metroen gør det. Så er spørgsmålet om hvor mange rejsende, der vil stå på toget i fx Virum kl. 3 om natten. Det fortæller Ole Birk Olesen intet om, for det er ikke undersøgt.

Om toget kører hvert 5. eller 10. minut, betyder ikke stort, bare det kører til tiden, at det er til at få en siddeplads, og at der er god korrespondance med andre trafikmidler. En rejse med S-toget er ofte en del af en turkæde, hvor der skal skiftes undervejs.

Pendlere reagerer følsomt over for vedblivende, længere rejsetid. De mange sporombygninger på Kystbanen har vist, hvor let det er at miste passagerer til bilerne, og hvor svært det er at få fat i dem igen. Omstillingen kan derfor nemt komme til at koste passagerer, der fravælger S-toget på grund af længere rejsetid.

Havde Ole Birk Olesen gjort sit hjemmearbejde, så ville han vide, at passagerernes i stedet ønsker bedre forbindelser på tværs af fingrene, flere stationer og flere spor gennem “Røret” Østerport-København H. Hertil kommer et overhalingsspor på Køge Bugt-banen, der vil kunne skære 5-7 min af rejsetiden.

Inden trafikpolitikerne kaster sig ud i nye, risikable projekter, så spørg dog passagererne først. De vil kunne fortælle, at det er manglen på sporkapacitet (og de alt for høje takster), der er S-banens helt store udfordring. Den udfordring løses ikke ved at aftalepartierne omstiller S-togene til et metrosystem, som ingen har bedt om.

07. Januar 2018 16:00

/apps/pbcs.dll/UserComments?AID=/20180107/laeserbreve/701089987&commenttype=AR

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og annoncer hver dag fra Hillerød Posten

Forsiden netop nu

Pænt velkommen til Anders Gerner Frost

Bikernes 'StoreBadeDag' i Skævinge


Annonce
Skal træet fældes?

Skal træet fældes?

Annonce
Sådan finder du den bedste og billigste sommerferie

Sådan finder du den bedste og billigste sommerferie

Fik du læst?
Lokalavisen.dk
Læs avisen
E-Avis
Læs vores aviser på nettet   VÆLG AVIS
Dette site er en del af lokalavisen.dk.